viličarji


Viličar je industrijska oprema, ki se uporablja za prevoz in dvigovanje blaga. Viličarji so nepogrešljivi v raznih skladiščih, kjer delavcem pomagajo ravnati s težkimi bremeni.

Kakšne viličarje poznamo?

Poznamo veliko vrst viličarjev, v grobem pa jih delimo na ročne in električne. Ročni so po navadi manjši in jih uporabljajo v manjših skladiščih, na primer v trgovinah.

Včasih pa si z viličarjem pri prenašanju težkih bremen pomagajo tudi selitveni delavci, predvsem zato, da je tovor prenesen varno in brez poškodb.

Električni viličar pa omogoča še enostavnejše prenašanje bremen. Delujejo na električno hidravliko, premikajo pa se na električni pogon.

viličarji

Ročni paletni viličar

Deluje na ročni pogon, zato je najbolj primeren za manjša skladišča, kot na primer v trgovini in manjših podjetjih.

Deluje tako, da se s premikanjem ročice sprosti hidravlična tekočina, tako pa se začnejo vilice spuščati. Paletnik nato s pomočjo dvigala dvigne vilice nad sprednja kolesa, s tem pa se tudi tovor pomika navzgor. 

Uporablja se ga za dviganje in spuščanje pelet oziroma tovora.

Omogoča zelo enostavno upravljanje, hkrati pa je zelo varen za uporabo.

Nosilnost takega viličarja je 3000 kg, tovor pa mora biti naložen na sredino palete.

Ob dolgi neuporabi viličarja se lahko zgodi, da pride zrak v hidravliko, to lahko odpravite tako, da nadzorno ročico povlečete nazaj, ob tem pa zazibate ročaj. Na koncu spustite nadzorno ročico in postopek po potrebi ponovite.


Ko se uporabljajo ročni viličarji, mora biti poskrbljeno tudi za varnost:

  • Delavec mora imeti na sebi popolno delovno zaščito. Nositi mora tudi rokavice, čevlje in čelado.
  • Kolesa in ležaji se morajo menjati zelo pogosto.
  • Na klančinah ne smete obračati.
  • Ročni viličarji se ne smejo uporabljati na dežju.
  • Da preprečite zvračanje tovora, blago ne sme biti naloženo previsoko.
  • Med delom z viličarjem delavec ne sme sedeti ali pa stati na viličarju.
  • Viličarji niso namenjeni prevozu ljudi.
  • Še posebej bodite pazljivi, če uporabljate viličarja na tovornjaku.
  • Kdor ni usposobljen za delo z viličarjem, naj se ne zadržuje v njegovi bližini.

Ročni viličar ne zahteva posebnega usposabljanja, zato ga lahko vozi praktično kdorkoli.

Ročni viličar je opremljen s tehtnico, da lahko sproti spremljajte težo naloženega tovora.

Za določene vrste tovora pa se uporabljajo specifični ročni viličarji, ki imajo posebne funkcije.

Električni paletni viličarji

Električni viličar je lažji za upravljanje, zato se lahko vsak nauči delati z njim.

Za razliko od ročnega viličarja, lahko električni prevaža tudi težji tovor, palete ali pa zaboje.

Hidravlika električnega viličarja se premika z ročico, ki direktno upravlja hidravlični ventil, ki deluje na električni pogon.

V družbi ročnih in električnih viličarjev pa so še nekateri drugi viličarji, ki so dober kazalnik, kako hitro napreduje tehnologija. Tako poznamo ergonomske, visoko dvižne, komisionarne in mnoge druge viličarje.

Komisionarni viličarji

Novodobni viličarji s škarjastim dvigalom imajo to lastnost, da lahko istočasno krmilite dve paleti naenkrat.

Voznikovo mesto ima dober pregled pod sabo, lahko pa je še dodatno opremljen s panoramskim ogledalom.

Lastnosti tega viličarja so:

  • prilagajanje hitrosti v zavojih,
  • ima tri zavorne sisteme,
  • ko so vilice spuščene, ima nizko hitrost,
  • podvozje je zaobljeno,
  • volan z intuitivnim krmiljenjem,
  • večfunkcijski zaslon.

viličar

Komisionarni viličarji ne potrebujejo posebnega vzdrževanja, pregled pa je potreben šele ko opravi 1000 obratovalnih ur.

Popravilo viličarja je enostavno, saj lahko serviser vse elemente doseže s tem, da sname pokrov. Preko povezave CAN pa lahko odčita vse parametre na svoj prenosni računalnik.

Nizko dvižni viličarji

Delajo na nivoju tal ali pa do višine 2,8 metra.

Nosilnost imajo do 2 tone.

Ploščad je zasnovana tako, da je upravljavec varno zasidran v stoječem položaju.

Ta vrsta viličarjev ima to lastnost, da ko upravljavec zapusti ploščad, se ta samodejno ustavi. Prav tako samodejno zavira v ovinku.

Še ena prednost tega viličarja je, da lahko hkrati vozi in dviguje.

Nizko dvižni viličar deluje s 3 faznim motorjem in doseže hitrost 10 km/h.

Visoko dvižni viličarji

Ta viličar deluje do delovne višine 5 metrov.

Največkrat se uporabljajo za raztovarjanje in natovarjanje tovornjakov preko ramp.

Je zelo okreten, saj ima ozko širino prehoda.

Ker je sedež dvignjen, ima dober pregled nad okolico.

S svojo hitrostjo 10 km/h je tudi ekonomično varčen, poraba energije pa je manjša za kar 12 %.

Upravljavcu nudi dodatno varnost pred padcem tovora, z zaščitno streho.

Ima tudi opozorilni sistem, ki opozori, če je obremenitev previsoka.

Od ostalih viličarjev se razlikuje po neverjetni udobnosti, saj ima možnost zasuka sedeža do 90 stopinj. S tem, pa je poskrbljeno za večjo varnost upravljavca, saj je utrujenost veliko manjša.

Nastavljiva talna plošča prilagodi voznikovo delovno mesto na njegovo višino.

Tudi ta viličar ne potrebuje posebnega vzdrževanja, diagnostika med servisiranjem pa je hitra preko povezave CAN na prenosnem računalniku.

Viličarji na hidrostatični pogon

Na ta način imajo pogon dizel, akumulator in plinski viličarji.

Od klasičnega se loči po tem, da ima dva pedala, enega za vožnjo naprej in enega za vožnjo nazaj. Ni ne sklopke ne menjalnika.

Bistvo teh pogonov je, da se lahko hitrost vožnje regulira brezstopenjsko, hkrati pa delujejo kot delovna zavora.

Viličarji na akumulatorski pogon

Ta način pogona je najbolj razširjen, ker ima veliko prednosti:

  • ne povzroča hrupa,
  • ni škodljivih plinov,
  • čisto obratovanje,
  • ker so manjši, so idealni za manjša skladišča,
  • obratovanje je cenejše.

Imajo pa tudi nekaj slabosti:

  • pri polnjenju se potrebuje usmernik,
  • niso primerni za vožnjo po neravnem terenu in po strminah,
  • akumulator se izprazni po 5 – 8 urah,
  • akumulator se ne sme polniti v zaprtem prostoru, ker se pri polnjenju sprošča vodik, ki je zelo vnetljiv. Polnjenje mora potekati, kjer je dovolj svežega zraka.

Avtomatični viličarji

Od ostalih viličarjev se razlikuje po tem, da za svoje delovanje ne potrebuje upravljavca.

Uporabljajo se za velika skladišča, premikajo pa se tako, da drsijo po vodilih.

Največkrat jih vidimo v velikih proizvodnjah, kjer imajo v skladiščih označene proizvodne poti za viličarje. Poti so označene s posebno barvo oziroma z električno signalizacijo, da viličar zazna pot. Ob trčenju v oviro se takoj ustavi.

Viličarji na plinski pogon

Pri teh viličarjih gre za kombinacijo bencina in plina. 

Prednost viličarja na plinski pogon je, da lahko z njim delamo tudi v zaprtih prostorih, ker je manj izpušnih plinov.

Ker delujejo na plinski pogon, je treba biti pri rokovanju z njimi vseeno previden, plin ne sme nikjer uhajati, jeklenka pa ne sme biti nikoli do konca napolnjena.

Prostor, v katerem je viličar na plin, mora biti redno prezračevan, cevne sisteme pa je treba redno kontrolirati.

Kakšne morajo biti transportne poti za viličarje?

Transportne poti za viličarje imajo po navadi večja skladišča oziroma tovarne s serijsko proizvodnjo.

Transportne poti morajo biti hitre in brez ovir, varno prehodne in ne nevarne za delavce v njihovi bližini.

Biti mora širša od bremena za vsak 75 cm, naklon pa ne sme biti večji od 12 %.

Transportne poti morajo biti tudi dobro osvetljene in primerno označene z belo ali rumeno barvo.

viličarji

Popravilo viličarja

Viličarji morajo zaradi svoje narave dela biti vedno v pripravljenosti, hkrati pa mora biti njihovo delovanje brezhibno ves čas.

Ker morajo zagotavljati visoko varnost, morajo biti tudi redno servisirani in pravilno vzdrževani. Popravila pa morajo biti opravljena hitro in kvalitetno.

Tako kot ostala vozila, tudi viličarji potrebujejo redno vzdrževanje in servisiranje. Preverjanje zavorne tekočine, menjava olja in iskanje morebitnih poškodb, so naloge serviserjev, da preventivno ukrepajo proti nedelovanju viličarja.

Viličarji popravil načeloma ne potrebujejo, če so pravilno vzdrževani. Največkrat pride do okvare viličarja zaradi same obrabe.

Viličarja pa je treba po določenem času redne obrabe tudi zamenjati. Nekateri so za uporabo tudi 10 let, a večinoma je njihova življenjska doba krajša.

Kdaj je pravi čas za menjavo viličarja je odvisno od vrste, starosti, števila delovnih ur in od tega, kako redno je bil viličar servisiran.

Električni viličar, ki ima za sabo opravljenih 14.000 delovnih ur, je na vrsti za zamenjavo po 7 letih.

Viličar, ki deluje na plin in ima za sabo opravljenih 10.000 delovnih ur, ga mora zamenjati drug viličar po petih letih uporabe.

Iz tega je razvidno tudi, da so električni viličarji bolj trpežni in zmogljivejši.

Pogosta Vprašanja

Zakaj se uporabljajo paletni viličarji?

Paletni viličar se uporablja za dvigovanje in prevoz tovora na paletah, in sicer težjih bremen do nosilnosti 3000 kg.

Lahko jih uporabljajo tudi selitveni delavci za pomoč pri raztovarjanju manjšega tovora iz tovornjaka oziroma kombija. Tovor mora biti na paletnem viličarju naložen na sredino palete.

Koliko časa traja popravilo viličarja?

Čas popravila viličarjev je odvisen od tega, kolikšna je škoda. Načeloma viličar ne potrebuje popravil, če je redno vzdrževan in servisiran. Največkrat se pokvari zaradi same obrabe.

Kako se izvede servis in popravilo na terenu?

Servis viličarjev na terenu se izvede tako, da ob morebitni okvari viličarja pokličete servisno službo, ki se pripelje z vso opremo.

V servisnem kombiju je vsa potrebna oprema, kot so rezervni deli in računalnik za ugotavljanje diagnostike. Največkrat je popravilo možno opraviti v potujoči delavnici, v nasprotnem primeru, pa se viličar transportira v večjo delavnico.

Kako delati z ročnimi viličarji?

Ročni viličar ima lastni pogon za dvig, medtem ko upravljavec hodi pred njim.

Upravljanje z njim je zelo enostavno, zato delavec ne potrebuje posebnega usposabljanja. Me delom z ročnim viličarjem delavec ne sme stati ali pa sedeti na viličarju.